poniedziałek, maja 16, 2022

Historia Anne Frank i jej dziennik

Kiedy tylko otrzymałam wiadomość z wydawnictwa FLOW, że lada dzień wyruszy w podróż do mnie książka pani Agnieszki Zakrzewskiej, nie mogłam się jej doczekać. Historia najsłynniejszej chyba dziewczynki - ofiary holocaustu, znana jest wszystkim, dlatego jak najszybciej chciałam zabrać się za czytanie. 
Pani Agnieszka wykreowała bowiem powieść opartą na nieznanych jeszcze faktach z życia Anne Frank, której dzienniki przeczytało już bardzo wiele osób i to na całym świecie.

Olśniło mnie wówczas, że na mojej półce leży pewna książka i od dłuższego czasu oczekuję na swoją kolej do czytania. Przestałam zatem odliczać dni w oczekiwaniu na "Gwiazdy nigdy nie gasną", ponieważ ucieszyłam się, że nagle los podarował mi czas na przeczytanie owej zalegającej książki czyli "Dziennik" Anne Frank.

Czas ten był bardzo konkretny, ponieważ stwierdziłam, iż książka ta będzie doskonałą wigilią dla powieści pani Agnieszki Zakrzewskiej.
W taki oto sposób zasiadłam do najsłynniejszych chyba dzienników z czasów drugiej wony światowej.

"DZIENNIK" Anne Frank
Do tej pory tylko słyszałam o tym, że to jednak z najciekawszych książek dwudziestego wieku i ku zaskoczeniu, napisana przez nastolatkę.

W czasie drugiej wojny światowej w niewielkim mieszkaniu w centrum Amsterdamu, ukrywają się żydzi, a wśród nich trzynastoletnia dziewczynka - Anne Frank. Czas w ukryciu ciągnie się w nieskończoność, dlatego Anne zajmuję się różnymi rzeczami żeby urozmaicić sobie dzień. Jedną z nich właśnie pisanie dziennika o tym co dzieje się w mieszkaniu. Opowieść tę opowiada wymyślonej przyjaciółce Kitty, do której niczym w formie listu przekazuje relacje z codzienności w kryjówce.
Te z pozoru niewinne notatki trzynastoletniej dziewczynki stają się niezwykłym zapisem ponad dwóch lat życia w ukryciu. Ostatni list Anne napisała do swojej przyjaciółki Kitty z datą 1 sierpnia 1944 roku, bowiem trzy dni później wszyscy mieszkańcy zostają aresztowani i przewiezieni oczywiście do obozu koncentracyjnego.

Wydawać by się mogło, ze to zwykły dziennik dorastającej nastolatki, którą bez względu na położenie, targają normalne rozterki dojrzewania. Mimo wszystko stają się one niezwykłym świadectwem, ze względu na czas i miejsce w jakim powstawały.
Poruszające opisy na temat prześladowań Żydów oraz ogromny strach przed zdemaskowaniem kryjówki wypływa wręcz ze stron tego dziennika.
Poruszyło mnie to do głębi podobnie jak świadomość tego co stało się z tymi ludźmi, kiedy dziennik nagle urywa się.

Autobiografii tej nie sposób jest poddać jakiejkolwiek ocenie. Jest to bowiem relacja z ukrycia, nacechowanego strachem i paradoksalnie zwyczajnością dnia codziennego widzianego przez dorastającą dopiero Anne Frank.


Wzruszona

Zaczytana Joana



METRYCZKA


Tytuł: "Dziennik"
Autorka: Anne Frank

Wydawnictwo: Znak
Data wydania: 21.06.2021 r.

Gatunek: Dziennik, autobiografia, pamiętnik
Liczba stron: 304


METRYCZKA

Tytuł: "Gwiazdy nigdy nie gasną"
Autorka: Agnieszka Zakrzewska

Wydawnictwo: wydawnictwo FLOW
Data wydania: 27 kwietnia 2022 r.

Gatunek: Powieść historyczna
Liczba stron: 424



Z przyjemnością przeczytam Wasze opinie
na temat tej książki.
Jeśli jednak nie czytaliście jej jeszcze, to mam nadzieję, 
że moja opinia pomoże Wam w wyborze kolejnej lektury.

7 komentarzy:

  1. Niebawem będę czytać tę książkę. Nastawiam się na niezwykle wciągającą lekturę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kurczę muszę w końcu zainteresować się Anną Frank, bo wiem o niej niewiele. Jednak na pierwszy rzut chyba sięgnę po jej dziennik.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Natalio zrób dokładnie w tej kolejności jak piszesz, czyli "Dziennik" a potem "Gwiazdy..." POLECAM

      Usuń
  3. Na pewno będę czytała tę książkę w przyszłości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. POLECAM bardzo - zajrzyj tu do mnie, ponieważ będzie jeszcze recenzja "Gwiazdy..."

      Usuń
  4. Na pewno jest to interesująca książka.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za treściwe odwiedziny :-)

Copyright © 2016 Epilog - zaczytana Joana , Blogger