niedziela, maja 03, 2020

zaBOOKowana Polska








zaBOOKowana Polska


Z okazji święta naszego narodowego, pomyślałam sobie, ze zaproponuję Wam kilka książek w których powiało polską flagą. Dzień święta naszej flagi jest idealnym momentem. 
Przedstawiam Wam zatem książki zagranicznych autorów, gdzie występowała Polska lub Polacy:



1. „Na ratunek Polsce” Richard Herman
To moja ulubiona i dlatego jest na pierwszym miejscu. W powieści Richarda Hermana początkowo podobał mi się tylko tytuł "Na ratunek Polsce", potem zaintrygował mnie jej podtytuł: "Rok 2004, Rosja i Niemcy szykują się do czwartego rozbioru Polski", a w końcu treść, która okazała się najlepsza i niesamowicie wciągająca.

2. „Kane i Abel” Jeffrey Archer
To druga moja ulubiona 😊
Pan Jeffrey Archer zdobył moje czytelnicze serce dosłownie w ułamku sekundy, a powieść "Kane i Abel" jeszcze długo po jej zamknięciu pozostawała mi w duszy. Jak większość powieści tak i tę odbieram i czuję raczej sercem niż rozumem, dlatego daje jej najwyższą z możliwych ocen. Oczarowała mnie opowieść napisana przez brytyjskiego arystokratę o polskim imigrancie (Abel Rosnowski), który przez życie na Syberii dociera do amerykańskiego fotela milionera. Wszystko to mknie w tak zawrotnym tempie przepełnionym całą gamą uczyć i wachlarzem emocji, że nie ma takiej siły, która by czytelnika oderwała od tej książki.

3. „Wołanie kukułki” Robert Galbraith, czyli J.K. Rowling pod pseudonimem
Książka ta otwiera cykl kryminałów z Cormoranem Strikem. Tutaj jest dosłownie tylko akcent, cyt.: „…Tamtego dnia rano w mieszkaniu była sprzątaczka. Seksowna Polka.”
Sprawił on jednak, że utkwiło mi to w pamięci, ale samą książkę uważam za odrobinę rozwlekłą. Mimo wszystko pomysł na śledztwo moim zdaniem wyśmienity, a postać nowego detektywa jest już moją ulubioną.

4. „Harry Potter i Zakon Feniksa” J.K. Rowling
Pani Rowling chyba lubi Polaków, bo umieściła kolejną wzmiankę w piątym tomie o Harrym Potterze. Najpierw w opowieści Hagrida, cyt.:
–  Na polskiej granicy nadzialiśmy się na parę zbzikowanych trolli, a w barze w Mińsku poprztykałem się trochę z pewnym wampirem, ale poza tym poszło całkiem gładko.
Następnie opisując pamiętny wyczyn Rona porównała go do najlepszego polskiego ścigającego Władysława Zamojskiego.

5. „Hamlet” William Szekspir
Polska pojawia się w sztuce Szekspira, ale według niego miała być ona odległą, skutą lodem krainą na wschodzie Europy.

6. „20 000 mil podmorskiej żeglugi” Juliusz Verne, 
We wczesnym szkicu powieści Nemo był więc Polakiem szukającym zemsty na Rosjanach. Niestety, wydawca zdołał przekonać autora, że tego rodzaju bohater mógłby niekorzystnie wpłynąć na sprzedaż książki. W efekcie Nemo jest indyjskim księciem szukającym zemsty na Anglikach - o czym jednak dowiadujemy się dopiero z napisanego parę lat później sequelu do "20 000 mil" czyli "Tajemniczej Wyspy". Na pocieszenie, uważny czytelnik Verne’a znajdzie na pokładzie Nautilusa inny polski ślad: wiszący w gabinecie Kapitana Nemo portret Tadeusza Kościuszki.

7. „Wybór Zofii” William Styron
W trakcie opowieści czytelnicy dowiadują się o traumatycznych przeżyciach Zofii w okupowanej przez nazistów Polsce. 

Zauważyłam też i mniej pochlebne wzmianki.
Sporo drobnych nawiązań do Polaków znajdziemy w książkach Stephen’a Kinga. Najczęściej w formie dowcipów raczej niesmacznych i określeń typu polaczki. 
Wielu Polaków jest też u rosyjskich pisarzy, jednak najczęściej występują tam w roli typków spod ciemnej gwiazdy i oszustów karcianych z określeniem znowu typu polaczki. Jest to szczególnie widoczne w powieści „Gracz” Fiodora Dostojewskiego, którą czytałam niedawno.
Uwielbiam takie wzmianki o Polsce czy Polakach w literaturze zagranicznej i zawsze sprawiają, że książkę zapamiętuję w dodatkowy sposób.
Jeśli spotkaliście gdzieś wzmiankę w innej nie wymienionej przeze mnie książce to poproszę o ino, chętnie przeczytam 😊

Pozdrawiam
Zaczytana Joana





2 komentarze:

Dziękuję za treściwe odwiedziny :-)

Copyright © 2016 Epilog - zaczytana Joana , Blogger