niedziela, lipca 09, 2023

"Tropiciel skarbów. Fakty i mity w filmach o Indianie Jonesie" Adam Węgłowski

 

Nigdy nie mów NIGDY.
Znacie to powiedzenie?
Ja właśnie go doświadczyłam.

Jakiś czas temu opowiadałam koleżance, że z nieznanych mi powodów, niestety nie pałam wielką sympatią do reportaży. Unikałam ich jak ognia, bo była przekonana, że ten rodzaj literatury nie jest w moim typie. Tak samo, jak nadmierne używanie słowa nie. :-)

Kiedy zobaczyłam w NOWOŚCIACH w wydawnictwie Skarpa Warszawska, stwierdziłam, że czas na zmiany. Przyznaję, że w podjęciu tej konkretnej decyzji pomogłam mi OGROMNA wręcz sympatia mojego męża do serii filmów o Indianie Jonesie.
Tak oto reportaż o intrygującym tytule "Tropiciel skarbów. Fakty i mity w filmach o Indianie Jonesie" autorstwa Pana Adama Węgłowskiego, znalazła się w moich rękach."

TREŚĆ

Jak podpowiada notka od wydawcy, Indiana Jones miała swoje pierwowzory, takie jak np.: średniowieczni krzyżowcy czy hitlerowcy fanatycy, zatem jego przygody to nie tylko fikcja. Każdy rozdział to kolejna podróż śladami Arki przymierza, Kamieni Sankary czy Świętego Grala. Spotkała mnie również miła niespodzianka, czyli seria wątków polskich w tej książce, co mnie bardzo pozytywnie zaskoczyło.

Pozwólcie zatem, że zacznę właśnie od tego.
Kto z Was wiedział, że Pan prof. Kazimierz Michałowski miał wiele wspólnego z Indim?
Otóż Pan profesor podobnie jak nasz bohater charakteryzował się odwagą, poczuciem humoru i oczywiście olbrzymimi pokładami wiedzy. Jak ciekawostkę dodam, iż posiadał ów charakterystyczny kapelusz i miał niechęć do węży - czy kogoś Wam to przypomina?
Został również bohaterem jednego z odcinków serialu "Kroniki młodego Indiany Jonesa" o tytule "Pawie oko". Okazuje się bowiem iż Pan Malinowski miła wpływ na wybór drogi życiowej młodego bohatera.

Odnalazłam ten odcinek i faktycznie pojawia się Malinowski - czas: 1:18:20, natomiast 10 minut później podczas rozmowy na plaży wypowiada słowa, które sprawiły, że Indiana Jones postanowił studiować archeologie.
Tak oto polski naukowiec ewidentnie wpłynął na młodego Indiego.

OPINIA

Ta i wiele innych ciekawostek, nie tylko z wątkiem polskim, kryje własnie książka Pana Adama Węgłowskiego. Czytałam ten reportaż niczym najciekawszą sensację, a każda następna przeczytana strona była lepsza od poprzedniej.
Autor wykonał niesamowitą pracę, a ja czytając jego wysiłki, mam wrażenie, że spijam całą śmietankę i muszę przyznać, iż dobrze mi z tym.

Naszpikował ją nie tylko ciekawostkami, ale wzbogacił treść mnóstwem źródeł historycznych, czy biblijnych, a nawet pojawiły się legendy. Wszystko to razem dało mi ogromną dawkę skondensowanej wiedzy histogenetycznej.
"Tropiciel skarbów..." Pana Adama Węgłowskiego to zdecydowanie pozycja godna
polecenia i jak widać po moim przypadku, nie tylko dla miłośników reportażu. To wręcz lektura obowiązkowa dla wielbicieli najsłynniejszego archeologa Indiny Jonesa.
Książka wręcz naszpikowana jest ciekawostkami i zagadkami, które autor uzupełnia wiedzą i faktami.

WYDAWNICTWO

Wydawnictwo Skarpa Warszawska zaskakuje mnie w tym roku. To moje kolejne bardzo udane spotkanie z "dzieckiem" tego wydawnictwa. Myślę, że warto zerknąć na inne pozycje spod ich skrzydeł.
Ja już mam kilka typów na zbliżający się weekend.
A Ty drogi czytelniku, co wybierzesz z oferty Skarpy warszawskiej?


Polecam zdecydowanie książkę Pana Adama Węgłowskiego, czyli "Tropiciel skarbów. Fakty i mity w filmach o Indianie Jonesie". Ten zaskakująco (dla mnie) wciągający reportaż, wspaniale pokazuje, jak fakty napędzają fikcję. 
Podobno życie pisze najlepsze scenariusze, a te dodatkowo wzbogacone sensacją filmową, jak już wiemy na przykładzie przygód Indiego Jonesa, są idealną receptą na sukces i rewelacyjnie spędzony czas.
W książce Pana Adama jest jedno i drugie, czyli fakty i miry, co wiąże się oczywiście z czasem spędzonym w doborowym towarzystwie.


Polecam
Zaczytana Joana








Bardzo dziękuję wydawnictwu Skarpa Warszawska za zaufanie i możliwość przeczytania tej książki. 




Metryczka:

Tytuł: "TROPICIEL SKARBÓW. Fakty i mity w filmach o Indianie Jonesie"
Autor: Adam Węgłowski

Gatunek: Reportaż
Wydawnictwo: Skarpa Warszawska
Stron: 320

Data wydania: 28 czerwca 2023 r.
Moja ocena 8/10





Z przyjemnością przeczytam Wasze opinie
na temat tej książki.
Jeśli jednak nie czytaliście jej jeszcze, to mam nadzieję, 
że moja opinia pomoże Wam w wyborze kolejnej lektury.
















2 komentarze:

  1. Nie czytałam i na razie nie planuję, ale na pewno to książka z ciekawostkami, o których nie wiedzą nawet fani filmu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Na pewno ta publikacja zainteresuje wiele osób.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za treściwe odwiedziny :-)

Copyright © 2016 Epilog - zaczytana Joana , Blogger