niedziela, lipca 02, 2023

"Łódzka przystań" Anna Stryjewska


W czerwcu miał swoją premierę drugi tom Sagi klonowego liścia, czyli "Warszawska garsoniera" autorstwa Pani Anety Stryjewskie.

To miał być mój kolejny pierwszy raz i moje debiutanckie spotkanie z twórczością tej autorki. Kiedy zatem zobaczyłam zapowiedź, że na rynku za chwilę pojawi się drugi tom sagi, postanowiłam w mgnieniu oka, iż muszę koniecznie przeczytać pierwszy. Z doświadczenia już wiem, że to wyśmienity pomysł.

Sięgnęłam zatem po książkę "Łódzka przystań" i tak zaczęła się moja przygoda z bohaterami Sagi klonowego liścia, autorstwa Pani Anny Stryjewskiej. Kiedy przeczytałam że ta wyjątkowa saga oparta jest na prawdziwych wydarzeniach, to moja ciekawość sięgnęła zenitu i tak zostało do samego końca.

Jest rok 1944, kiedy dziewiętnastoletnia Stefania Rudzka w okupowanej przez Niemców Łodzi wybiera się na spotkanie ze swoim ukochanym Felkiem. Dziewczyna niestety nie dociera na miejsce, bowiem w wyniku łapanki trafia do obozu pracy o bardzo zaostrzonym rygorze. Jak nie trudno się domyślać, bohaterka trafia dosłownie do piekła na ziemi. Poznaje tam jednak Kazię, z którą zaprzyjaźnia się i dziewczyny od tej pory wzajemnie wspierają się w opuszczonym przez nadzieje miejscu. W końcu daje im się uciec z obozu, ale droga do domu jest daleka i równie niebezpieczna.

Czy przyjaciółki dotrą do Łodzi? No i Felek czeka na swoją ukochaną Stefanię?
Tego oczywiście nie mogę zdradzić, ale obiecuję, że pomimo trudnego tematu oraz ciężkich przeżyć powieść wręcz pochłania czytającego.

TO nie tylko powieść, ale to kawałek niesamowitej historii Łodzi okupowanej przez hitlerowców jak i tej powojennej. Autorka wyjątkowo plastycznie oddaje obraz miasta jak i jej mieszkańców. Ponadto dylematy i wyjątkowo trudne wybory jakie musieli dokonywać mieszkańcy targają również uczuciami czytelnika.

We mnie budził się cały ich wachlarz, poprzez strach, wściekłość i łzy do współczucia oraz ogromnego niedowierzania. Tę powieść po prostu należy przeczytać, bo to wciągająca fabuła połączona z wyjątkową dbałości o szczegóły. Bohaterowie, jak i okoliczności opisane pięknym język i perfekcją.

Z każdą przeczytaną stroną, losy Stefani wciągały mnie coraz bardzie, a zakończenie zszokowało i sprawiło, że długo siedziałam z zamkniętą książką rozmyślając o losach tej kobiety.

To wspaniała powieść historyczna, oparta na prawdziwych wydarzeniach. 

Dla mnie największą radością jest fakt, że już posiadam drugi tom, dlatego natychmiast zatem zasiadam do czytania i niebawem o tym opowiem.

Polecam bardzo gorąco.

Zaczytana Joana







Bardzo dziękuję wydawnictwu Skarpa Warszawska za zaufanie i możliwość przeczytania tej książki. 

Metryczka:

Tytuł: "Łódzka przystań"
Autor: Anna Stryjewska

Seria: Saga klonowego liścia
Tom nr 1

Gatunek: Literatura piękna
Wydawnictwo: Skarpa Warszawska
Stron: 320

Data wydania: 2 lutego 2023 r.
Moja ocena 8/10





Z przyjemnością przeczytam Wasze opinie
na temat tej książki.
Jeśli jednak nie czytaliście jej jeszcze, to mam nadzieję, 
że moja opinia pomoże Wam w wyborze kolejnej lektury.

4 komentarze:

Dziękuję za treściwe odwiedziny :-)

Copyright © 2016 Epilog - zaczytana Joana , Blogger