wtorek, stycznia 03, 2023

"BARWY ZDROWIA" Dorota Raniszewska

 

"Wystarczy wyjść
i życie nabiera barw"

Tylko tyle i aż tyle proponuje nam narrator w najnowszej książce pt.: "BARWY ZDROWIA" Doroty Raniszewskiej. Autorka zaprasza czytelnika do twórczego spacerowania, jak głosi podtytuł i robi to w wyśmienity sposób.

Tej książki nie można tak po prostu przeczytać.
Jest ona niczym przewodnik, możesz potraktować ją jako poradnik, albo dziennik dla swoich własnych spacerów. Dla mnie natomiast jest jak przyjaciel w podróży, który słowem, wzrokiem i dotykiem pomaga mi odnaleźć drogę do głębokiego relaksu i twórczego przeżywania życia.

"W taki sposób możesz na co dzień
zapewnić sobie chwile uważności,
zachwytu, relaksu, pozytywnego nastawienia..."

Zachwyciłam się nie tylko treścią, ale formą i obrazem. Pióro autorki jest mi już znane, ponieważ miałam ogromną przyjemność czytać jej dwie poprzednie książki. (recenzje TUTAJ i tutaj) Mimo wszystko "Barwy zdrowia" zaskoczyły mnie bardzo.

TREŚĆ
"Barwy zdrowia" to był pierwotnie projekt, który łączył spacer z praktykowaniem uważności oraz twórczą fotografią. Każdy ze spacerów został opisany, skupiając uwagę jednocześnie na otaczającym nas świecie oraz na emocjach jakie wywołuje. Udokumentowany jednocześnie okiem aparatu.
W ten sposób Dorota Raniszewska stworzyła książkę o tym samym tytule, która pomaga czytelnikowi odkryć w sobie uważność na otaczające go piękno.
Wybierz się na spacer z "Barwami zdrowia" i pozwól by narrator pokazał Ci drogę.

FORMA
Zaskoczył mnie sposób w jaki autorka postanowiła  przekazać czytelnikowi te wartościowe i głębokie treści. Książka nie została napisana standardową prozą, ale w formie bardzo lekkiego wierszowanego tekstu. 
Zabieg ten sprawił, że waga przekazywanych treści otrzymała w prezencie wyjątkową lekkość. Natomiast cała książka zyskała dodatkowego stylu i poetyckiej formy.
Czytelnik natomiast otrzymał kolejny prezent, bowiem wyjątkowo ważny przekaz została ubrany w niesamowicie lekką w obiorze szatę.

ROZDZIAŁY
Autorka podzieliła książkę na kilka rozdziałów, żeby każde z uczuć, widoków czy porad, specjalnie uhonorować, na przykład:
- Piękno,
- Niebo,
- Kwiat
- Idę,
- Słucham,
- Jeden kolor.
Czytelnik ma możliwość głębszego i uważniejszego zerkania czy przeżywania otaczającej go rzeczywistości. Rozdziały sprawiają że uważniej postrzegamy wskazany element.
SŁOWA MOCY
To moje określenie na wyjątkowe zdania, a czasami tylko jedno lub dwa wyrazy, które podsumowują wyżej wspomniane rozdziały. Niby nic, a jednak.
Słowa mocy, jak je z przyjemnością określam do swego rodzaju kropka nad "i", która dopełnia wypowiedź autorki i wypełnia świadomość odczuwania czytelnika.
BIBUŁKA
To kolejna niesamowita niespodzianka dla mnie - niczym wisienka na torcie. Każdy
rozdział oddzielony został jedwabistą stroną z białej bibułki, tak jak kiedyś zdjęcia w starym albumie. Są one niczym puchate chmurki, na których możesz spocząć by jeszcze raz przeżywać dopiero co przeczytany rozdział.
Jest to tak proste i genialne zarazem, że nie sposób to opisać
To trzeba poczuć.
Dziękuję za ten wyjątkowy prezent i niespodziankę.

ZDJĘCIA i ZABAWA w JEDEN KOLOR
Książka dla wzmocnienia przekazywanych treści i zobrazowania przeżywanych uczuć, została jeszcze wzbogacona o fenomenalne zdjęcia.
Pokazują czytelnikowi to co autorka chce przekazać i dodatkowo zdobią swym arcydziełem.
Polecam również zabawę w jeden kolor - niesamowite doświadczenie, które zupełnie nieświadomie już od jakiegoś czasu stosowałam - teraz mam tego całkowitą świadomość.

DLA KOGO
Książka ta jest dokładnie dla każdego z nas, bez względu na wiek, płeć czy kolor skóry. To lektura obowiązkowa dla dziecka, ucznia, studenta czy dorosłego. Ta książka jest również dla tych którzy nie lubią czytać, bowiem przedstawiona jest z taką lekkością, że treść sama dociera do czytającego.
Jest tu również miejsce na własne spostrzeżenia i notatki ze spaceru w towarzystwie tej książki.

ZASKOCZENIE
Zaskoczyło mnie zakończenie, że już, że tak szybko.
Ja chcę jeszcze, ja chcę więcej, ja nie chcę się rozstawać.
Obudziła się wówczas we mnie pewna myśl i deklaracja.
Otóż postanowiłam , że wiosną, kiedy ciepłe słońce przywoła mnie swymi promieniami, pójdę na spacer z tą właśnie książką. Zastosuję wszystkie rady, zadania i zabawy autorki.

Pozwolę sobie na to by narrator złapał mnie za rękę i poprowadził na spacer w ten wyjątkowy sposób.

Zapraszam Cię zatem do lektury i gwarantuję zachwyt.
"Barwy zdrowia" to nie jest zwykły poradnik. To przewodnik po twórczym spacerowaniu z którego emanuje wrażliwości i cisza, ale również kreatywność i uważność na to co nas otacza. 
Zyskujemy piękną podróż ze zmysłami i otwartością na to co tu i teraz.
Pozycja godna polecenia.

Obiecuję, że wrócę tu jeszcze z moją relacją z podróży śladami książki "Barwy zdrowia" autorstwa Doroty Raniszewskiej

Dziękuję Dorota za tę wyjątkową podróż

Do zobaczenia zatem
Zaczytana Joana


Książka Barwy zdrowia powstała we współpracy ze stowarzyszeniem Polskie
Amazonki Ruch Społeczny. 
Dochód ze sprzedaży książki przeznaczony jest na rozwój Centrum Kryzysowego dla pacjentów onkologicznych i ich bliskich.




Cytatów w tej książce zaznaczyłam tyle, że teoretycznie mogę całą ją przepisać. 
Natomiast poniżej podaję Wam kilka przykładów potwierdzających dlaczego warto po nią sięgnąć:

"Patrzysz w dal,
a Twoja twarz, oczy, kark rozluźniają się.
Lekka fala odprężenia
zabiera cię
od myśli o pracy,
spraw do załatwienia,
obowiązków.
Wzrok spokojnie obejmuje przestrzeń
Spojrzenie łagodnieje i rozpływa się stres."

"W taki sposób możesz na co dzień
zapewnić sobie chwile uważności,
zachwytu, relaksu, pozytywnego nastawienia..."

"...Czujesz przyjemność,
gdy stawiasz bose stopy na ziemii,
kładziesz dłonie na korze drzewa,
wdychasz zapach liści,
czujesz wiatr we włosach,
zwracasz twarz do słońca,
unosisz głowę ku niebu."

"...Jesteś gdzie jesteś,
I jest w tym swoboda życia."

"To jest uważność,
która zaczyna się w stopach."

"...Jeszcze raz oprzyj się o drzewo
i odpocznij w jego bliskości,
Zaczerpnij jego mocy."



Dziękuję Dorota Raniszewska za piękny prezent wigilijny i zaufanie.


METRYCZKA

Tytuł: "BARWY ZDROWIA"
Autorka: Dorota Raniszewska

Wydawca: OFF WORDS Dorota Raniszewska
Partner: Polskie Amazonki Ruch Społeczny
Data wydania: Grudzień 2022 r.

Gatunek: poradnik, przewodnik
Liczba stron: 152


Z przyjemnością przeczytam Wasze opinie
na temat tej książki.
Jeśli jednak nie czytaliście jej jeszcze, to mam nadzieję, 
że moja opinia pomoże Wam w wyborze kolejnej lektury.

2 komentarze:

Dziękuję za treściwe odwiedziny :-)

Copyright © 2016 Epilog - zaczytana Joana , Blogger